Höstrusk och äppelbitar.

Jag har visst varit lite dålig på att uppdatera. Ber om ursäkt för det. Men det har varit lite mycket i huvudet det senaste. I alla fall så tänkte jag bjuda på världens bästa grej när det börjar bli höstruskigt ute. Har man lite hemmaäpplen så är det ju toppen att göra lite hemmagjord kräm (jag fick en kasse av mamma när bror min var uppe och hälsade på). Receptet är väldigt enkelt men vi tar det steg för steg.
 
 
 
Man börjar med att skala ca 3-4 äpplen och skära dem i bitar. Mina var så stora så det räckte med tre. 
 
 
Koka sen upp 4 dl vatten tillsammans med 2 msk socker. Och just det, äpplena ska bli ungefär en liter i bitar så blir det lagom. 
 
 
 
Och så får man koka äpplena tills de blir mjuka och nästan mosiga. Det tar kanske 10 minuter eller så. Under tiden kan man blanda 1/2 dl kallt vatten tillsammans med 1 och 1/2 msk potatismjöl. 
 
 
När man kokat färdigt tar man av kastrullen från plattan och häller i potatismjölsvattnet och låter krämen koka upp igen. Egentligen räcker det med att ställa den på plattan igen och när första bubblan kommer så är det klart. Brukar också krydda med kanel efter behag. Det kan man göra både innan och efter redningsmomentet. SÅ var den klar!
 
 
Serveras gärna varm med lite mjölk till. Och för min del blev det en äggmacka också. Hoppas det ska smaka!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0