Knäckisar och jazz.

Tisdagen blev en fullspäckad dag och avslutades på bästa vis hema hos mig. Jag bakade nämligen knäckebröd och Carrå agerade fotograf. Sen satte vi oss och kollade på min favoritfilm (en av dem), Finding Neverland och jag skulle försöka plugga men det gick tyvärr inte jättebra. Knäckebröden var dock goda. Omnomnom!
 
Egentligen är det mest en massa frön, majsmjöl och olja som är huvudingredienserna. Har fått receptet av min kära vän Anna. Det är glutenfritt också så för alla allergiker är det fritt fram!
 
 
Ingredienser:
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
1 dl linfrön
1 msk sesamfrön
1/2 dl rapsolja
och till sist 2 dl kokande vatten
 
Man kan självklart variera vad man vill ha i. Mindre av något eller lägga till något annat. 
 
Blanda ihop alla torra ingredienser och olja. Till sist kokande vatten och blanda. 
 
Det var någon som fick för sig att hon skulle fota min bakdel. Man tackar!
 
Sen är det bara att ta fram en plåt och bakplåtspapper och börja kavla. En smart grej är att lägga ett till bakplåtspapper över så blir det inget kladd på kaveln och så sparar man på lite disk. 
 
När degen är tillräckligt platt häller man på flingsalt. Man kan ha frön också om man vill. 
 
Sen är det bara skjuts in i ugnen med plåten i 43-45 minuter i 150 grader. Under tiden man väntar kan man dansa swing till exempel. 
 
När de sedan är klara är det bara att vänta på att de ska svalna en stund och sen bryta dem i bitar. Bäst är det med smör, ost och körsbärstomater på. 
 
Det är allvarligt världens bästa knäckisar. Gör dem bara!
 
 
 
Translation: Tuesday evening. I baked some crispbread and Carrå was the photographer. The ingredients are:

2 cups cornmeal
1 cup sunflower seeds
1 cup pumpkin seeds
1 cup flax seeds
1 tbsp sesame seeds
1/2 cup canola oil
and finally 2 cups boiling water

Just mix it and roll it flat. Bake in the oven for 43-45 minutes at 150 degrees. Good luck!


Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej! Jag undrar vilken temperatur på ugnen en ska ha?
Kram

Svar: Haha. Nämen oj, det glömde jag visst. Ska uppdatera på direkten. 150 grader ska det va!! Kram
Elsa Maria

2013-05-10 @ 16:22:11
URL: http://synvinkelb.blogg.se
Postat av: Fröken H

Ser riktigt gott ut! :)

2013-05-15 @ 19:30:25
URL: http://modemanifest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0