Fråga 2. Om musik.

 
Slängde iväg ett inlägg häromveckan där ni fick ställa frågor till mig. Här kommer fråga två som är från Lisa. 
 
 
 
 
Vad gillar du för musik och på vilket sätt skulle du vilja jobba med musik?
 
Oj, så svårt att svara på. Vi får nog dela upp den på två. Vi börjar med vad jag gillar för musik. Jag tycker om väldigt mycket. Lyssnar på allt från klassiskt till RnB. Mestadels fastnar jag nånstans där i mitten. Favorit genrer är indie, pop, jazz och singer songwriter och gärna allt i kombination. Ofta beror det på vilket humör jag är på vad det är som spelas i mina lurar. Inspireras mycket av kvinnliga artister så som Regina Spektor, Maia Hirasawa, Veronica Maggio, Lykke Li, Ingrid Michaelson, Robyn med flera. Men när det börjar bli vårigt ute och det spritter i benen går Håkan på högvarv. Jag lyssnar ofta på saker i perioder. Till exempel så lyssnar jag på Tallest Man On Earth nästan bara i januari, februari och mars men det är återkommande varje år. Och varje höst börjar jag spela Sufjan Stevens. På sommrarna är det mest franska sånger och Håkan som spelas. Märkligt det där. Och genom hela året lyssnar jag på swing och jazz från gamla tider så att man bara får lust att dansa. 
Några listor på Spotify som är mina favoriter är for a rainy day when clouds gets in your wayNågot alldeles särskilt vackert och april när det spritter i benen. In och lyssna och inspireras!
 
 
(Ett klipp som spelades in för tre år sen på min folkhöskola. Låtarna är skrivna av Emil Svanängen) 
 
 
 
 
Okej, del två i frågan. Hur jag vill jobba med musik. Jag vill göra allt och ingenting. Jag vill skriva, sjunga och vara ute och spela. Jag vill spela in musik och jag vill göra en skiva. Jag vill använda musiken till att hjälpa andra människor. Funderade faktiskt ett tag på att bli musikterapeut. På något vis har jag alltid vetat att jag vill hålla på med musik och för ett långt tag tänkte jag att jag ville bli musiklärare och hålla på med det hela livet. Men jag vet inte riktigt varför det inte blev så. Jag hade fler drömmar än musiken. Med det menas dock inte att jag släppt den drömmen helt. Men jag kanske inte vill jobba med det varje dag utan jag vill att det ska vara något inspirerande och något som jag få lust till och känner en längtan till för att fly vardagen. Musiken är en sån fantastisk gåva och ett fantastiskt sätt att ta sig igenom livet. Sen vet man aldrig vart livet för mig. Är det meningen att jag ska bli musiker så är det. Men jag kan också tänka mig att bli en liten obetydlig musikrecensent på en lokaltidning någonstans i Sverige. 
 
Fick du svar på din fråga Lisa?
 
 
Translation: What music I like and in what way I want to work with music. 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken H

Du sjunger så fint! :)

Svar: Tack snälla du! <3
Elsa Maria

2014-05-06 @ 21:53:26
URL: http://modemanifest.blogspot.com
Postat av: A

Vilken fin röst du har. Jag saknar musiken så oerhört mycket. Gick min drömutbildning men blev kroniskt sjuk. Det är svårt att tvingas ge upp sina drömmar.

Svar: Tack, vad glad jag blir! Åh, jag förstår det! Det är så fruktansvärt när man inte kan göra något åt det. Hoppas ändå att du fann några andra drömmar längs vägen! <3
Elsa Maria

2014-05-07 @ 08:00:10
URL: http://vinglamedvingar.blogg.se
Postat av: Lisa

Jätteroligt inlägg! Du sjunger superfint!

Svar: Fint att du tyckte det!
Elsa Maria

2014-05-08 @ 14:48:54
URL: http://gurkispurkis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0