Att göra sin egen vintagefrisyr – del 1

 
Jag vet att flera av er har frågat efter en frisyrguide. Och jag tänkte att det nu var dags att fixa en. Ni kommer få se mina vanligaste frisyrer fast på min vän Ludvig. Detta projekt gjorde jag till en skoluppgift då vi håller på med en egen tidskrift. Jag frågade Ludvig (som för övrigt har helt fantastiskt långt hår) om han var på. Och det var han. Kul, tänkte jag och åkte dit för att fotografera. Det kommer bli tre inlägg med tre olika frisyrer. Hoppas ni tycker att det är lika roligt att se som jag tyckte när jag gjorde det!
 
 
En frisyr med pincurls, såhär gör du:
 
 
ludvigreportage1
Det är alltid enklast att jobba med lockigt hår. Det är lättare att forma och det ser lite mer "vintage" ut. Just denna gång använde vi en plattång för att locka men jag själv brukar oftast sova på just pincurls för att sedan vakna upp, ta ut pincurlsen och voila: lockigt hår. Kan visa det för er någon gång så småningom. För att förtydliga: pincurls är alltså namnet på hur en sätter upp håret i "snurrar" med en hårnål (pin).
 
ludvigreportage2
 
ludvigreportage3
För att forma en pincurl använder jag två fingrar som jag snurrar håret runt. Formar snurren så som jag vill ha den med hjälp av båda händerna. 
 
ludvigreportage4
Det enklaste att tänka på när en ska fästa en hårnål är att sätta den där en håller fingret. 
 
ludvigreportage6
Såhär kan det se ut i närbild. Jag brukar känna efter hur många hårnålar jag behöver. Ibland behövs bara en, ibland behövs flera.  
 
En färdig frisyr skulle kunna se ut såhär. Pincurlsen är formade i så kallde Victory Rolls. En vanligt förekommande frisyr på 40-talet då en använde håret som accessoar.  
 
ludvigreportage7
En kan för all del använda ett hårnät för att få bort håret. Ett hårnät kan en hitta lite överallt. Till exempel på Åhléns.  
 
Detta var del ett i en serie om vintagefrisyrer. Hoppas ni fått lite inspiration. Och det finns inga regler. Lek och testa dig fram!
 
Tjing!
 
 
 
Translation: Part one in my guide to vintage hairstyles. How to work with pincurls. The model is my dear friend Ludvig. 

Kommentarer
Postat av: Lisen

Men FINT alltså!

Svar: Tack tack! Han är en naturbegåvning vad gäller modellande ;)
Elsa Maria

2015-01-11 @ 17:21:30
URL: http://absolutlisen.se
Postat av: Vendela

Fint :)

Svar: Tack! :)
Elsa Maria

2015-01-12 @ 10:38:15
URL: http://vendelalla.blogg.se
Postat av: tommy

fint haha =)

Svar: Eller hur? ;)
Elsa Maria

2015-01-12 @ 10:53:03
URL: http://investerasmart.blogg.se
Postat av: Alicia

Alltså detta är så härligt underbart fint!

Svar: Åh! Tack! Vad glad jag blir <3
Elsa Maria

2015-01-13 @ 19:19:51
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0