Paris, je t'aime

En hel värld i chock. Efter allt som hänt den senaste veckan. För mig blev det på något vis lite extra nära med paris eftersom jag kom hem fyra dagar innan den hemska natten. Jag och Oliver planerade att åka just den helgen så det kunde varit vi. Vi gick längs de gator, bredvid de restauranger och Le Bataclan. Hade vi varit där denna fredag hade vi med all säkerhet gått ut för att äta eller ta en drink på kanske något av de ställena. Vi hade tur att vi inte var där just den helgen men det gör mig påmind om alla andra som var det och fick genomlida det hemska.

Jag vet att människor dör överallt i världen och jag bryr mig inte mindre om dem. Men för mig blev närheten till Paris så påtaglig och så stark. Som om jag också var en del av det samhället då jag nyss lämnade det.

Det jag önskar, och jag hoppas att fler med mig känner samma sak, är att vi ska få en öppen värld, en demokratisk värld, fylld med kärlek och respekt mot varandra. Att vi inte stänger våra gränser, eller stänger in oss själva och blir trångsynta. Vi blev rädda av detta och det är just det de vill. Men jag vill kämpa för kärleken och människorna i denna värld. Jag tänker be för världen och mänskligheten. Och kämpa för att alla ska få känna kärlek och medlidande. För det är en mänsklig rättighet.

paris1

Jag och Oliver kom till Paris med olika flyg till olika flygplatser och hade bestämt träff på ett café vid Notre Dame. Det var varmt i Paris och alla extratröjor jag hade på mig var helt onödiga. Svettig, och lite panikslagen för att mitt batteri på mobilen höll på att dö, hittade jag tillslut caféet och Oliver sittandes med en kaffe. Romantiskt? Ja.

paris2

Den allra första dagen spenderades på en mysig restaurang någonstans i Montmartre som jag helt glömt namnet på men det var Olivers favorit så vi lär nog komma tillbaka dit. Sen spenderade vi resten av kvällen på en mysig bar nära Sacré-Coeur där två män satt och klinkade på varsin gitarr.

Dagen efter var det dags för museum och ve spenderade hela dagen på Musée d'Orsay. Vi gick hela vägen längs med Seine från lägenheten vi bodde i, som ligger i 7e arrondessimentet, ett stenkast från Eiffeltornet, till muséet.

paris3

paris4

Efter en middag på kvällen stannade vi till vid Notre Dame innan vi drog på en spelning på en jazzbar i närheten av Châtelet.

paris5

Dag tre innebar Marais och Belleville.

paris6

Solen sken och vi vandrade längs Rue Oberkampf.

paris7

Förbi härliga blomsterbutiker.

paris8

paris9

O hängde på ett filmcrew och låtsades vara regissör.

paris10

Sen hittade vi till en av mina absoluta favoritbutiker: Merci!

paris11

Klart en måste posera vid den stiliga bilen. Väl inne var det allt för mycket folk för att kunna ta några bilder men det följde med några små pinaler hem.

paris12

Vi fortsatte till den andra favoritbutiken: Les Fleurs!

paris13

paris14

Där finns allt du kan drömma om i kitch och pysselväg. Väggar och bord är överfulla med pinaler som alla skriker om att en ska ta med sig dem hem.

paris15

paris16

Som vanligt lyder jag och får med mig några små prylar hem. Nu kliar det i fingrarna för pyssel.

Kvällen fortsatte med lindy hop på ett ganska otippat ställe men ändå inte: Caveau de la Huchette. En 1600-tals källare där jazzband spelar och lindy hoppare samlas. Lite snabba låtar kanske men vi hade minsann skoj. Dock blev det inte många danser för låtarna var långa och drickan lite för dyr. Men alltid härlgit att dansa i andra städer så klart.

Resten av resan kommer en annan dag.

Ta hand om er nu där ute. Tro och hoppas på att kärleken övervinner allt.

Bisou!

Translation: Me and my bae Oliver's trip to Paris. After this weekend I'm a bit shaken. It could have been us. So let's love all we can and pray for a better world.