Monthly Makers: miniatyr!

 
När jag var liten hade jag ett dockskåp. Ett drömhem som kallas Dallas-huset (den amerikanska drömmen). Och jag minns när jag fick min tredje(!) våning på det huset. Redan där föddes någon slags idé om att få fixa till ett hem. Att det skulle vara på riktigt. 
 
Det gick ett tag och jag började spela The Sims istället och glömde bort mitt dockskåp som förkastades till en av bodarna hemmavid. När mina föräldrar flyttade i höstas kom jag på den briljanta idén: Att inrede mitt gamla dockskåp som mitt drömhem. 
 
Men det var inte riktigt sagt och gjort. För sånt tar tid. Och jag vill ju även ha dröm-möblerna för att inreda hemmet som jag vill. Så. Det här projektet blir ett årsprojekt, ja, till och med kanske flerårsprojekt. Jag vet inte hur lång tid det tar. Men jag är spänd på att se hur det färdiga huset blir. 
 
Lång förklaring. Men. Detta är alltså mitt bidrag till månadens tema i Monthly Makers, miniatyr. Jag har börjat att tapetsera i ett av rummen i mitt dockskåp:
 
monthlyminiatyr2
 
Jag valde att börja med det största rummet i huset, nämligen vardagsrummet/salongen. Jag valde att använda mig av tapeten Rosenholm från Sandberg Wallpaper i kollektionen Tradition. Fick en extra bit från min chef vilket var perfekt.
 
monthlyminiatyr3
 
Dupont approves! ✌︎ 
 
monthlyminiatyr5
 
monthlyminiatyr7
 
Det svåra var att mönsterpassa tapeten. Fick klippa lagom smala remsor. Och tänka det som om det var tapetlängder i miniatyr. Det var lite svårt här och där (hint hint, trappan) och vissa bitar blev sneda och lite små. Men. Det är mönsterpassat!
 
monthlyminiatyr8
 
monthlyminiatyr9
 
Teakmöblerna som jag inrett med är från min mammas gamla dockskåp. Och spisen är från mitt. Blomkrukan fixade jag till i panik innan jag skulle fotografera med lite washitejp. Perfekt storlek på den och lit extra miniatyr-pyssel. 
 
monthlyminiatyr10
 
monthlyminiatyr11
 
monthlyminiatyr12
 
monthlyminiatyr13
 
Det är lite kvar som ni ser. Men jag tycker det känns spännande att ha startat ett riktigt långtidsprojekt som jag kan pyssla med när jag får feeling. Visst blir det en underbar skillnad mot de andra rummen?
 
 
 
För er som inte vet vad Monthly Makers är:
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I mars är temat miniatyr och Wilda är värd. Kommentera hennes inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna María, Annica, Beata, BeatriceJessica, Mikaela, RuthSandra, StinaWilda och jag! Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
 
✂︎✎✂︎✎✂︎✎
 
 
Translation: This months creation in the creative project Monthly Makers. I put up some wallpaper in my old doll house. 

Kommentarer
Postat av: Alicia

Åh Elsa, så underbart! Otroligt fint att du klippt tapeten i riktiga längder, och mönsterpassningen är så fin! Jag älskar också tanken på en så storblommig tapet (snyggt!!) och det känns fint att du kan få bygga upp ditt drömhem även under den här kluriga tiden i livet då en bor litet i andrahand under lite oklara förhållanden och utan möjlighet att göra om så mycket hemma. Dupont är förresten pricken över i:et ;) Jag tycker han kan få flytta in med dina tändsticks-resväskor från förra året!

Svar: Åh! Tack! Vad härligt att du gillar det! Jag är så taggad på att fortsätta skapa drömhemmet. Det får ta tid men det är en rolig process. Och självklart ska resväskan med! hihi <3
Elsa Maria

2016-03-21 @ 10:24:13
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Jessica

Åhhhh dockskåpsdrömmen!!!!!!!!! Och alltså tapetsera haha </3 hatar att mönsterpassa. Förstår att det måste varit svårt i miniformat!!

Svar: Eller hur? Helt magiskt när allt är så smått! Ja, det var så himla klurigt. Men tillslut fick jag till det. Puh!
Elsa Maria

2016-03-21 @ 11:09:27
URL: http://jessicaandersdotter.se/blogg/
Postat av: Silje

Så fint det ble! Alle detaljene inne i et så lite rom! Kjempestilig! ^^

Svar: Tusen tack! Ja, det är detaljerna som gör rummet. Nu ska jag bara fylla på med små små miniatyr-prylar!
Elsa Maria

2016-03-21 @ 12:12:02
URL: http://siljehusmor.blogspot.no
Postat av: Ruth | HungryHeart.se

Alltså du är så himla skön Elsa som inte bara gör en inredningsmapp på Pinterest utan börjar inreda ett dockskåp som ditt drömhem istället! WOW för pyttesmå tapetvåder, mönsterpassning, mysighet och Dupont. Så himla kul att få träffa dig också.

Svar: Haha. Ja, nåt måste en ju göra! Lite fix och trix och så har jag mitt drömhem. I miniatyr! Love it! <3
Elsa Maria

2016-03-21 @ 15:48:17
URL: http://www.hungryheart.se
Postat av: joré

så kul projekt!!!! + blev ju hur snyggt som helst?? måste följa

Svar: Tack! Ja, jag kommer återkomma med nya detaljer och tapeter. Kul att du vill följa!
Elsa Maria

2016-03-21 @ 19:22:11
URL: http://www.jdfoto.blogg.se
Postat av: Maja

Så himla fint! Nästan så att jag vill plocka med mig mitt gamla hem nu när jag besöker föräldrarna i påsk. :-)

Svar: Tack! Ja men gör det! Det är superkul! En blir så insatt i hela miniatyrvärlden. Helt magisk värld!
Elsa Maria

2016-03-21 @ 19:30:09
URL: http://yttersttrivsamt.blogg.se
Postat av: Stina - Stinas tillvaro

Så himla härligt projekt att ha och pyssla med! Ville också ge mig på dockskåp men lyckades inte hitta något just nu. Så fint rummet blev :)

Svar: Men ja! Gör det! Ibland kan en hitta rätt så billiga dockskåp på blocket eller tradera. Det är verkligen ett livsprojekt men så kul! Och tack! <3
Elsa Maria

2016-03-21 @ 20:32:20
URL: http://stinastillvaro.se
Postat av: Sandra

Du anar inte hur sugen du gjort mig på att köpa ett dockhus nu! Kanske ska försöka leta upp ett renovera ihop med mitt barn i framtiden. Fast risken finns ju att jag inte vill låta hen leka med det utan enbart ha det som min prydnad ;) Tycker tapeten blev otroligt vacker och älskar framför allt alla bilderna när dupont står och ser bestämd ut vid den öppna spisen :)

Svar: Men ja! Gör det bara! Haha, så kommer det nog absolut bli. Träffade en dockhusnörd idag som sa att hon inte låtit sin dotter leka med det för att hon "förstörde" inredningen ^^. Dupont är fantastisk! <3
Elsa Maria

2016-03-22 @ 07:36:04
URL: http://atilio.metromode.se
Postat av: Adalgisa Duque Svensson

Vacker,Vacker,Vacker!!!!! Jag alskar mycketttt!! :)

Svar: Tack snälla du! :)
Elsa Maria

2016-03-22 @ 16:56:43
Postat av: Wilda

För att ha väntat spänt på detta sedan du nämnde din idé så är jag ändå helt överväldigad och rörd över detta inlägg! Älskar inledningen som gjorde att jag verkligen förstod hur viktigt detta är för dig och vilken historia det har. Jag känner verkligen hur omsorgsfullt ditt arbete med att mönsterpassa och allt är. <3

Svar: Men vad gullig du är! Ja, det är verkligen en historia i sig. Hoppas så att jag hittar fler möbler jag vill ha. Det ser nog dock mer omsorgsfullt ut än vad det var ^^. Allt är lite snett i kanterna och sånt men ja ja, det är tanken som räknas! <3
Elsa Maria

2016-03-22 @ 17:43:08
URL: http://reaktionista.wordpress.com
Postat av: Form&Känsla

Åh, nu blir jag riktigt nostalgisk, hade ett exakt lika dant hus och har tillbringat år! känns det som med att möblera om/leka i det.
Vad fint du har inrett och kul att du drömmer vidare!

Svar: Vad kul! Det känns som om de flesta annars hade det "vanliga" Lundby-huset. Men Dallas-huset är det nåt speciellt med. Tack snälla för det! Det ska bli ett himla kul projekt att fortsätta med!
Elsa Maria

2016-03-23 @ 12:27:40
URL: http://formochkansla.blogspot.com
Postat av: Mikaela

SÅ GULLIGT!!! Älskar valet av tapet, och vilket himla jobb att mönsterpassa det!? Djupt imponerad! Visste inte ens att det fanns så fina dockskåpsmöbler, teakbyrån är fantastisk! Vad fint med washitejpade krukan också!

Svar: Japp! Mönsterpassningen var inte jättekul men det gick tillslut ;): Tack snälla! Teak-möblerna är från mammas gamla dockskåp. Så kul att återvinna det igen!
Elsa Maria

2016-03-23 @ 23:19:08
URL: http://bympv.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ååå så fint!! Har faktiskt som nyårslöfte att köpa ett sånt dockhus och börja göra iordning, haha. Och nu blev jag ju ännu mer sugen på att sätta igång typ nu!

Svar: Men ja! Gör det bara! Det är så kul! Och det behöver inte bli ett projekt som ska vara klart direkt. Det får ta tid liksom. Om du börjar får du gärna skicka bilder! Alltid kul att se andras projekt och hur olika en gör saker :)
Elsa Maria

2016-04-04 @ 14:21:19
URL: http://www.catfightback.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0