Drömhem i miniatyr – ett jobb om dockskåp!

 
Som ni vet startade jag mitt projekt "Inreda dockskåpet" i mars månads Monthly Makers. Jag blev så fascinerad över miniatyrvärlden att jag ville skriva en artikel om det. Mötte upp Martina Thun som jobbar på Morgonpasset i P3 och pratade lite dockskåp. Artikeln finns nu i nya numret av ELLE Decoration men tänkte att ni även kunde få läsa den här! Lite meta men här kommer en artikel i en artikel. Enjoy!
 
 
 
 

 

Drömhem i miniatyr!

 

 

Att inreda dockskåp är allt annat än en lek. För medieprofilen Martina Thun är det ett sätt att få skapa dröminredningar.

 

 

dollhouse_martinathun_14_26110725005_o

 Martina Thun har inrett ett av sina dockskåp med tapeter, golv och möbler. Samt en miniversion av sin hund.

 

Att samla på saker är det många som gör. Och vissa mer än andra. Ju större samlingen är, desto mer åsikter väcker den ofta. Martina Thun, radiopratare och medieprofil, har fem dockskåp i en hylla i sovrummet. Hon tapetserar och inreder allt i miniatyr. Och hon får ofta höra att det är en lite udda hobby för en vuxen kvinna. Martina menar att det är många som inte förstår och tycker att hon är galen som intresserar sig för dockskåp.

 

– Det är många som trycker ner kvinnor och deras förehavanden. Ingen skulle säga något om att en man samlade på till exempel tåg.

 

dollhouse_martinathun_12_26018201582_o

Ett av de första husen som Martina inredde med julklappspapper och möbler designade av Arne Jacobsen.

 

Martina Thuns intresse började när hennes mamma gav bort hennes gamla dockskåp till Martinas dotter. Martina märkte att hon inte ville att dottern skulle förstöra inredningen och allt hon hade fixat. Till slut fick hon köpa ett eget, nytt dockskåp, som som hon tänkte att hon skulle renovera och sedan sälja för att "få tanken ur systemet". 

 

– Men sen kunde jag inte sluta, utan köpte ett dockskåp till ... 

 

dollhouse_martinathun_8_26044393101_o

Ett klassiskt sovrum helt i teak med en liten hemmagjord skjorta som någon skickade till Martina.

 

Det finns många grupper på Facebook där människor från hela världen diskuterar och visar upp sina miniatyralster.

 

– Alla är så positiva och ger tips och idéer. Det eldar på 
intresset ännu mer.

 

dollhouse_martinathun_10_26084799806_o

  

Martina köper sina miniatyrer på olika auktionssajter som Tradera och Ebay, men den största inspirationen får hon när hon går på Miniatyrmässan som hålls två gånger per år. 

 

– Man blir förvånad över folk som samlar och hur mycket kunskap det finns i det här. 

 

dollhouse_martinathun_19_26018190982_o

Ett av köken är komplett med kaffebryggare och mat.  

 

Det som fascinerar Martina är de små, små sakerna, och hon uppskattar att få inreda sina små hem. 

 

– Dels ger det utlopp för en kreativ ådra och jag har kontroll över något, dels kan jag förverkliga och genomföra det jag vill. Det är något tillfredsställande i det.

  

dollhouse_martinathun_1_26018230952_o

Klassisk 50- och 
60-tals-
inredning som Martina samlat på sig från olika sajter och mässor.

 

 

 

Alla bilder är tagna av moi och annars var det allt! Puss och trevlig långhelg! ❀

 

Translation: An article about Martina Thun who collects dollhouse and miniature things. 

 


Kommentarer
Postat av: Adalgisa Duque Svensson

Wowwww!!! Vacker!!! Älskar mycket!!!

Svar: Tack tack!
Elsa Maria

2016-05-04 @ 22:11:39
Postat av: När Annie fotograferar i Kalifornien

Så fint!! Wow! Vill också ha dockhus.

Svar: JA! Skaffa ett och börja! Det är magiskt att få skapa ett hem från scratch :)
Elsa Maria

2016-05-06 @ 07:43:17
URL: http://narannie.se
Postat av: Alicia

OMG ELSA DETTA ÄR DET BÄSTA INLÄGGET EVER!!! Jag fick hjärtklappning halvvägs in för att allt var så fantastiskt och upphetsande! Jag kommer bli en sån himla crazy dockskåpslady när jag blir stor alltså :S:S:S
För det första känner jag JAAAAA för att allt är så fint och välgjort och inspirerande + att jag drömt om detta i tusen år. För det andra känner jag igen det där med udda hobbies män och kvinnor emellan (har en manlig släkting som fyllt hela sitt garage med tågbana utan att någon ifrågasätter) och för det tredje känner jag MINIATYRMÄSSA OMG + vilka facebookgrupper?? Jag vill gå med i alla och bara titta på allt som är smått!! IIiiiiih!
Nu blev det en oerhört hysterisk kommentar, hehe, men du träffade verkligen an rätt sträng i mig ;) Vill avsluta med att tipsa om min ABSOLUTA favoritnovell of all times: Hemulen som älskade tystnad av Tove Jansson. Har du inte läst den så tror jag du skulle gilla den <3
Kram på dig!

Svar: Åh! Fina du! Vad kula tt du gillar det! Det var en av de roligaste artiklarna att skriva kan jag säga. Jag ska berätta om alla grupper och visa mer när vi ses nästa gång (fick en bok på jobbet om dockskåp, ren magi!!!). Kul tips! Ska verkligen läsa! Kraaaaam! <3
Elsa Maria

2016-05-07 @ 08:42:49
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Wilda

Vilken fin intervju och så fint att hon hörde av sig. Så vackert, alltihop.

Svar: Tack kära du! Det var bland det roligaste jag gjort :)
Elsa Maria

2016-05-07 @ 12:54:49
URL: http://reaktionista.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0