Min nya favorit och kanske paradrätt.

Hittade ett jättespännande recept i ICA:s tidning Buffé. Nämligen Ljummen avokadosoppa med chilihet lax. Och jag lovar. Det är bland det bästa jag ätit. Så fräscht men så mättande och perfekt för mig. 
 
Till detta ska man helst ha lite rivna morötter med pressad citronsaft. Jag hade bara lime men det funkade minst lika bra. 
 
Det blev inte så bra bilder men receptet är i alla fall följande (för en eller två beroende på hur mycket man äter och hur mycket vatten man använder):
 
två och en halv avokado
1 1/2 msk limejuice
1 tsk örtsalt
1/4 tsk chiliflakes
1 liten vitlöksklyfta
lite rödlök (går fantastiskt bra utan)
2-4 dl kokande vatten (för en person 2 och för två 4)
en nypa vitpeppar
en frusen laxbit
ett knippe koriander
 
Du gör såhär:
Tina laxen och stek den i små mumsbitar. Krydda med örtsalt och chiliflakes. Blanda ihop avokado, kryddor, lök och lime med en mixer (jag har använt en stavmixer men det går nog lika bra i en blender). Spara en avokadohalva till servering. Tillsätt sedan kokande vatten och mixa tills soppan blir slät. När man har lite vatten blir den så himla krämig och god. Sen är det bara att servera. Lägg i laxbitarna över soppan med avokadobitar och ett knippe koriander (det går också bra utan dem). Lätt va? Så enkelt och så fruktansvärt gott. Prova får ni se!
 
(på denna bild har jag basilika på istället, det funkade det med)
 
Puss
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0