Lucka 20: Berätta om din student.

 
 
Snart är jag äntligen ifatt. Dags för lucka tjugo i årets julkalender av Emily Dahl. Berätta om din student. 
 
 
Okej, låt mig tänka. Det är alltså 6 1/2 år sen som jag tog studenten. Tiden går fort. Då var jag bara en liten fis som inte visste någonting om livet. Men det var den största dagen i mitt liv dittills. De tre åren på gymnasiet var till ända och jag skulle bli vuxen nu, på riktigt. Veckan innan studenten var full av lek, tävlingar och lådbilsrace. Min klass kom trea men vi jublade som om vi kom först till de andras förtret. Vi var ju den klassen som de andra ville försöka mobba ut, vi var esteterna som sjöng och skrålade i korridorerna. Säkert mycket irriterande för de andra eleverna men de insåg att vi var lite bättre än dem ;).
 
Sen var dagen där, den vi väntat på. Upp tidigt för att göra sig i ordning och sedan åka in till stan för att fotograferas och äta champagnefrukost. Klänningen jag hade på mig var sydd av min mamma efter min beställning, skorna hade jag hittat i ren tur någon vecka innan. Det var ett vitt hav av studentmössor i hela trädgårdsföreningen. Sen vandrade vi lätt berusade, fyllda av champagne och jordgubbar, mot skolan för en riktig frukost och så en massa tal av rektor och lärare. Och så lite samtal med mentorerna såklart. Efter det, ut på trappan sjunga studentsången och leta upp familjen och skylten. Allt i en enda dimma av lycka och eufori. Upp på ett traktorflak för att cruisa runt i staden och skrika och skråla. För vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten, för vi har tagit studeeeenteen!! Hemåt efter det för gäster, mat och tårta. Allt i ett enda virravarr. Så var det dags att åka in till staden igen för att äta en sista middag med klassen för att sedan gå ut och dansa hela natten. Dagen gick både fort och långsamt på en gång. Jag vet att jag tidigare i ett inlägg om färska hallon berättade om en kille som jag var förälskad i, kär i till och med. Det var på studentnatten som jag väntade på att han skulle ringa och jag ringde honom som en tok. När vi väl sågs där in på småtimmarna kysste han mig och sen berättade han att han fortfarande hade känslor för en annan och att vi borde träffats för ett halvår sen. Jag var okej med det. Det kändes bra. Då. Det skulle ju ändå inte bli något mellan oss. Jag åkte sedan hem och såg solen stiga i öst innan jag somnade med ett leende på läpparna. Jag var fri, och världen låg framför mig. 
 
 

Nästa:

21. Berätta om vad ‘mode’ betyder för dig.

 

Sedan:

22. Berätta om det du tycker är vackrast hos dig själv.

23 Berätta om en gång när du kände dig ensam.

 
 
 
 
Translation: Part twenty in this years Christmas calendar by Emily Dahl. Your graduation day. A day mixed with euphoria and joy. It started with strawberries and Champagne and ended with a goodbye-kiss and a sunrise before I closed my eyes. I was free, and the world lay before me.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0