Syrlig är du, som citroner om sommaren, men du är det bästa jag vet.

 
 
 
Häromdagen gjorde jag Lemon curd. S å  h i m l a  g o t t ! Ska baka tårta till min närmsta barndomsväns bröllop som är imorgon. Så jag var tvungen att pröva receptet först. Det blev väldigt lyckat må jag säga för Simon och Carrå har snart länsat burken. Har faktiskt gjort en ny sats idag för idag är den stora tårtbakardagen. 
 
Hittade receptet på Bonjour-Madeleines blogg som man kan hitta här . Och jag kan säga som så att det är ett magiskt recept, så tack Madde! 
 
Du behöver: 
2 stora ägg
1 1/2 dl strösocker
saft och finrivet skal från två citroner
50 g smör, i bitar 
 
Häll i socker, ägg, citronskal och citronsaft i en värmetålig skål och ställ den i ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp så att curden inte stelnar. Curden ska bli riktigt tjock som en tjock sås. När den verkar klar tar man bort den från värmen och blandar i smöret tills det smält. Sen är det bara att lägga det i en burk med lock och så håller det ungefär en vecka i kylskåpet. 
 
Curden passar perfekt till scones med ost, på digestive-kex eller på pannkakor, i och på tårtor och faktiskt att bara äta som den är. Omnomnom! 
 
 
Translation: I made Lemon curd the other day. So good! Easy to make and you can eat it to everything. 

Kommentarer
Postat av: Fröken H

Mmm, lemoncurd som är så gott! Din vän kommer få en väldigt smarrig tårta! :)

Svar: Den blev succé kan jag lova :)
Elsa Maria

2013-08-16 @ 15:59:10
URL: http://modemanifest.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Åh vad fint att du gillade lemon curden! Den är ju så lätt att göra och blir sååå god. Puss!

Svar: Ja, helt magisk! Måste göra mer snart igen. Använde den i en tårta till ett bröllop i helgen, det blev mycket uppskattat! Kramkram
Elsa Maria

2013-08-17 @ 16:38:50
URL: http://www.bonjourvintage.se
Postat av: Dorian Vaine

GOTT!!!!

Svar: Bästa!
Elsa Maria

2013-08-19 @ 02:55:53
URL: http://www.dorianvaine.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0