Lucka 12: Berätta om musik som inspirerar dig.

 
 
Så var det lucka tolv i Emilys "Berätta om"-kalender. Berätta om musik som inspirerar dig. 
 
 
Precis som jag berättade häromdagen så finns det ingenting som berör så mycket som musik. Det kan vara det vackraste som jag vet och det som man blir både glad och ledsen av. Det finns alltid plats för musik i ens liv. Jag har något för varje tillfälle. Perioder i mitt liv återkopplar jag till musik jag hört just då. Det finns mycket musik som inspirerar och jag har genom mina tre år på folkhögskola, pluggandes musik, fått mycket inspirationskällor. När jag skriver musik inspireras jag mycket av Regina Spektor , Sufjan Stevens eller kanske Lykke Li. Jag gillar det där lite annorlunda och det som rör om i grytan lite. Några exempel på låtar kan vara Samson, Eet eller Complaint Department. Jag inspireras också av måna andra som har någon särkild känsla i det de gör så som Tallest man on earth, James Blake, Matt Corby eller RY X. De som jag blir peppad av och får mig att må bättre många gånger är ju Beyoncé, som bara väller över av girlpower, Veronica Maggio, med sina glada melodier men berättande texter eller Håkan Hellström, som vet hur han ska formulera de rätta orden och tankarna. Låtar som End of time, Hädanefter eller Mitt Gullbergs Kaj Pariadis. De senaste åren har det också blivit en hel del swing i mina lurar. Det är något som alltid får mig på bra humör och man får sån lust att dansa. Django Reinhardts Minor Swing är ju fantastisk. Sen finns det ju de stora jazzladiesen som Monica Z, Ella Fitzgerald och Billie Holiday bland annat som gör någonting med en. Jag menar, att gå genom Stockholm en sommarkväll och lyssna på Sakta vi gå genom stan är ju bland det bästa som finns. Även svenska tongångar som Alice Babs eller kanske Ulla Billquist gör att man bara vill le. Just nu inspireras jag mycket av den här låten av RY X och den här av Matt Corby. Det finns så mycket bra musik att inspireras av. Det här är bara ett axplock av det jag lyssnar på. Länkar till min vackraste låtlista igen här så är det bara att gå in och lyssna på några av mina favoriter. 
 
Tjing! 
 
 

Imorgon:

13. Berätta om ett minne från din uppväxt.

 

Sedan:

14. Berätta om din stil för ett år sedan.

15. Berätta om din favoritmaträtt.

 
 
 
 
 
Translation: Part twelve in Emilys Christmas calender. Music that inspires you. A lot of music actually. But some examples are Regina Spector, Lykke Li, Sufjan Stevens, Håkan Hellström, Veronica Maggio, Beyoncé, Tallest man on earth, Matt Corby, RY X, James Blake, Django Reinhardt, Alice Babs, Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Monica Z and Ulla Billquist. And some of the songs I like are called Samson, Eet,Complaint Department,End of time, Hädanefter, Mitt Gullbergs Kaj Pariadis, Minor Swing, Sakta vi gå genom stan, Berlin
and Brother. My playlist from the other day you find here with a few of my favorite and most beautiful songs.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mathilde

Hej!

Lyssnade igenom stora delar av din "Något alldeles särskilt vackert"-lista igår och fastnade direkt för RY X. Helt underbart att lyssna på. Tack för bra musiktips! :)

Mathilde

Svar: Visst är han bra?! Det är det finaste jag hört på länge. Gråter och ryser till Berlin varje gång jag lyssnar. Kul att du gillar listan! Kram
Elsa Maria

2013-12-12 @ 17:25:34
URL: http://ohlifeis.blogspot.com
Postat av: Fröken H

Underbara låtar och fantastiska artister! Väldigt många som även är mina favoriter, som Monica Z och Regina Spector.

Svar: Ja visst är de? Musik är det bästa!
Elsa Maria

2013-12-12 @ 21:54:18
URL: http://modemanifest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0