Lucka 4: Berätta om hur du får dina kläder att hålla längre.

 
 
 
 
Dags för lucka fyra i Emilys Berätta om-julkalender. Berätta om hur du får dina kläder att hålla längre. 
 
 
 
 
Den svåraste luckan hittills, helt klart. Lite därför den kommer en dag sent kanske men också för att dagen igår blev en pluggdag och jag hann inte med något annat. Så, hur får jag mina kläder att hålla längre? Egentligen tänker jag inte på det så mycket men är nog väldigt varsam med mina kläder överlag. Tvättar dem som det står i tvättrådet eller så tvättar jag för hand. Mina vintage-kläder är ju redan för det mesta bra kvalité så man behöver inte tvätta dem så ofta. Det kan räcka att vädra dem ute en dag eller så. Annars sköljer jag upp dem i badkaret med fintvättmedel. Lagning är annars A och O i en vintageälskares liv. Ibland hittar man ju den perfekta klänningen men den är lite trasig i sömmen eller har ett litet hål någonstans. Då är det bara att ta fram symaskinen eller nål och tråd så håller det efter det. Där märker man ändå skillnaden, att äldre kläder håller så mycket längre än nya eftersom de nya kan gå sönder direkt i vilket fall som helst. Ett hål i en söm här och där är ju ingenting. Sen är jag en sådan som väljer kläder efter väder (oftast), så då kanske man inte tar den klänningen man är mest rädd om, om man ska vandra i skogen till exempel. Mina tips är alltså, tvätta efter tvättråd men om det inte finns kör på vädring eller handtvätt med fintvättmedel och laga laga laga, det är så värt det. 
 
 
Tjing!
 
 
 
 
Translation: Part four in Emily's Christmas calender. How I make my clothes last longer. Hard one. I just wash as I should and not so very often. And then I mend them. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0