Boklistan.

 

Favoritgenre: Klassiker och författare som skriver personligt och nära.

 

Favoritbokhandel: Jag gillar Pocketshop för att de har det mesta och man kommer alltid därifrån med en ny bok. Annars är det alltid mysigt att gå in på Papercut och kika i alla böcker med fina omslag. 

 

 

Senast köpta inbundna bok: Det var sjukt längesen jag köpte en inbunden bok faktiskt men låt oss säga att det var Vintageparty av Emma, Lollo och Linda. Eller kanske det var Floran - i färg från 1957.

 

Favoritbibliotek: Helt klart Stadsbiblioteket. Så himla mäktigt att gå in där. 

 

 
 
 

Favoritplats att läsa (i hemmet): I sängen eller på soffan. 

 

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På ett café, eller i en park när solen skiner.

 

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Lite lugn musik kanske. Det måste dock vara på ett annat språk än det jag läser på. Läser jag på engelska måste det vara svensk text på låten och tvärtom. Eller för all del ingen text alls. Annars är det skönt om det är helt tyst såklart också. Det beror helt på boken. 

 

Bästa lässnackset: Choklad. Eller godis överlag. 

 

 
 

Bästa läsdrycken: Te. Varm choklad om det är lite mörkare och ruggigare ute. 

 

När på dygnet läser du helst: Om jag är ledig vill jag läsa mitt på dagen men annars blir det oftast på kvällen innan jag ska sova. 

 

Bästa bakfylleläsningen: Harry Potter. Att ge sig in i en annan värld är rättså skönt då faktiskt. Egentligen läser jag väl inte så mycket då men om jag skulle. 

 

Bästa kollektivtrafikläsningen: En bra pocket. Dock inte för bra så man missar att gå av tunnelbanan/bussen (Det har hänt).

 

 
 
 
En bok du läst på sistone som inte var så bra: Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist. Den var helt ok egentligen men det var genom skolan och när det blir ett måste blir böcker inte riktigt lika bra. 
 

Boken/böckerna du läser nu: Kafka på stranden av Haruki Murakami. 

 

En bok du inte läst klart: Les Misérables som jag gärna vill läsa men det får jag ta någon gång när jag har tiden och lusten till den. Sagan om ringen får också stå med här. Har börjat flera gånger men kommer inte längre än till sida 50. Typiskt. 

 

 

En författare du beundrar: Jag gillar Hjalmar Söderberg och Per Anders Fogelström. Båda har något lidelsefullt och vackert beskrivande i sitt sätt att skriva. Söderberg mer poetiskt medan Fogelström är mer berättande. Vibeke Olsson är annars en av mina favoriter. Hon skriver nära och berättande på ett trovärdigt sätt. 

 

Den bästa boken du läst det här året: Bonjour Tristesse av Françoise Sagan. Den var enkel och så himla gripande och fin. 

 

Listan har jag hittat hos Isa

 

 

Translation: A list about books and my reading habits. Love classics, to eat candy while I read and I like reading in a garden or a café are some of the things I write. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0