Hej jag har en diagnos!

Det finns en sak jag vill berätta för er. Något som egentligen inte alls förändrar mitt liv. Men det gör det något enklare att förstå. Kanske kommer ni också förstå mig bättre. 
 
monthlyflower_elsalisa1
 
Jag har ADD. Eller egentligen kallas det numera ADHD av huvudsakligen ouppmärksam form. Det är alltså precis som ADHD fast utan hyperaktivitet. Så, jag tänkte berätta lite om det här för det är något vi borde prata om. Precis som Brita Zackari så vill jag börja snacka och inte se diagnosen som en så stor funktionsnedsättning. Jo, det är en diagnos och en funktionsnedsättning. Ja, det är jobbigt och det blir ofta kaos i mitt liv. Men jag kämpar så mycket och vill berätta att mitt liv är så himla bra på många sätt.
 
Genom hela uppväxten har jag tänkt att det är något fel med mig. Att jag måste kämpa så himla mycket för att göra en liten liten grej. Jag har fått höra att jag är lat och inte har någon tidsuppfattning. Men jag tänkte hela tiden att det inte kunde vara bara det. För jag ser mig inte som lat. Jag har bara lite svårt att komma igång. 
 
Jag är en person som är glömsk. Jag glömmer tider, möten, namn och arbetsuppgifter. 
Jag är en person som skjuter upp saker. Jag gör allt i sista stund, helst kvällen innan en deadline. Och jag lämnar ofta disken framme i en vecka. Minst. För att göra saker som är monotona är inte min grej. Det är tråkigt. Därför skjuter jag upp det och gör det när jag verkligen verkligen måste. Och så många gånger som jag gjort alla skolarbeten i sista stund. Gärna en timma innan inlämning. Stressen av en deadline kickar igång mig och jag får ett mål. Men att göra det en vecka i förväg? Nej, det är ju tråkigt. 
Jag är en person som har svårt att koncentrera mig. Jag är i ständig rörelse. Om jag inte har något att pilla med eller på så blir jag galet rastlös. Är jag på ett mingel har jag lätt för att bli ofokuserad och tittar där det händer saker. Ljud och rörelse. Jag lyssnar och ser. 
Jag har ibland även svårt för att lyssna på tilltal. En måste verkligen fånga min uppmärksamhet först. För jag är fast i min bubbla som kallas min hjärna. 
 
Men jag är också en väldigt kreativ person. Jag älskar att skapa. Vare sig det är musik, att skriva eller att göra saker till Monthly Makers.
Jag kan också se saker från ett annat perspektiv som någon annan kanske skulle missa. Det finns många styrkor med att ha en diagnos. Det får vi inte glömma. Så. Hej jag har en diagnos och jag är stolt över mig själv. Att jag klarat mig såhär pass bra och klarat tre högskoleår. Jag har banne mig en examen! Och jag får vara kreativ! Det är det bästa! 
 
Läs också när jag berättar om min starkskörhet: Jag är stark, jag är skör och jag har lärt mig leva.
 
Puss! ❤︎
 
 
Translation: I have a diagnosis. I have ADHD but I don't see it as a problem. It's a strength. 

Kommentarer
Postat av: Alicia

Så fint beskrivet, starkt och viktigt! Du inspirerar mig att göra en utredning jag skjutit på i flera år, så man kan redan säga att du påverkat och gjort skillnad. Tack Elsa <3

Svar: Vad fint att du känner så. Det värmer så i hjärtat att få påverka och göra skillnad. Ibland kan en diagnos hjälpa och ibland tror en att det ska ge svar som en kanske aldrig får. Känn efter i hjärtat och följ dina instinkter vad som känns rätt! Du är grym! Glöm inte det. Puss!
Elsa Maria

2016-05-13 @ 10:26:06
URL: http://aliciasivert.blogspot.se
Postat av: Anna María

♡♡♡

Svar: <3 right back at ya!
Elsa Maria

2016-05-13 @ 10:54:42
URL: http://annamarialarsson.se/blogg
Postat av: Sandra

Är så glad över att du äntligen fått bekräftat att det inte är något fel på dig (som du skrev att du känt under din uppväxtt) utan att du snarare har en gåva som du nu kan använda fullt ut. Är även väldigt glad över att du talar så öppet och ärligt om det eftersom det verkligen är något som vi behöver lyfta ännu mer. Fina du! <3

Svar: Exakt min känsla. Det är verkligen en gåva att inte vara "normal". Och det känns så skönt att kunna förklara vissa grejer för andra som kanske inte förstår. Du är fin! <3
Elsa Maria

2016-05-13 @ 11:01:50
URL: http://atilio.metromode.se
Postat av: Anna

♥︎♥︎♥︎♥︎

Svar: ❤︎
Elsa Maria

2016-05-13 @ 11:09:55
URL: http://anna.continuationmagazine.se/
Postat av: Emma-Klara

Finaste du, du är så stark och jag beundrar dig för det! och när du är svag så beundrar jag dig för att våga visa det också. Längtar efter dig! Kram från din vän Emma-Klara

Svar: Åh! Gulle dig! Tack, det är så fint att höra. Jag längtar efter dig också. Har en liten plan vi borde diskutera. Ringas i helgen? Kram!
Elsa Maria

2016-05-13 @ 11:20:11
URL: http://www.theflowershop.se
Postat av: Ruth | HungryHeart.se

Kram på dig! <3

Svar: Kram tillbaka fina du! <3
Elsa Maria

2016-05-13 @ 11:53:00
URL: http://www.hungryheart.se
Postat av: Linnéa

Fint av dig att berätta och dela med dig. Jag håller med, det är bra att prata om saker som dessa. Inte hymla eller låtsas som inget. Bra jobbat :) Ha en fin helg!

Svar: Tack så mycket! Visst är det bättre att prata om det :). Önskar dig en fortsatt härlig vecka!
Elsa Maria

2016-05-13 @ 17:11:01
URL: http://bylittlenea.blogg.se/
Postat av: Mikaela

<3 <3 <3 <3

Svar: <3 right back at ya!
Elsa Maria

2016-05-14 @ 11:38:22
URL: http://bympv.blogg.se/
Postat av: Wilda

Jag tänker att diagnosen också är en del av det som är så fantastiskt med just dig, Elsa. Du är en så himla unik och fin person som jag vill ha nära mig bara för att du sprider en sån ljus positiv energi till din omgivning. Det starksköra, som skapar en nerv i atmosfären runt dig. Tack för att du är du och för att du delar detta. Jag är så glad att du har fått det på papper, så att du kan låta det få vara vad det är nu. <3

Svar: Men åh! Gulle dig! Blir så glad att du säger så. Det är bland det finaste jag kan höra. För jag vill verkligen sprida glädje omkring mig. Exakt! Nu kan jag bara slappna av att det är som det är och lära mig leva med det. Puss!
Elsa Maria

2016-05-15 @ 12:15:00
URL: http://reaktionista.wordpress.com
Postat av: Jessica Silversaga

Fint skrivet om en diagnos! Det är så viktigt att se det som den styrka det är, all denna kreativitet och personlighet som gör att just du är DU! Kram!

2016-05-31 @ 12:17:12
URL: http://www.silversaga.se
Postat av: Jessica

Jag är säker på att du kommer använda dina erfarenheter till att bli starkare. tack för att du pratar öppet om din diagnos! Tillsammans blir vi mindre ensamma ❤️

2016-11-21 @ 12:35:04
URL: http://www.nestorforlag.se/blogg-2/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0