Enkel, vacker, öm. Och den påminner mig om hundratals dar som jag varit med dig.

 
 
 
 
Det här mina vänner, är något jag velat presentera för er länge. Min mormors gamla serveringsklänning från 30-talet. Det är det enda plagget hon har sparat och bevarat i gott skick (förutom alla fantastiska hattar jag har från henne). Och på mig satt den som en smäck. När mormor var runt sjutton gick hon runt i denna på en herrgård och serverade och hon måste nog varit vackrast i världen. Min älskade fina mormor. Det var ju på det stället hon träffade morfar. Han var dräng och de blev kära. Mormor blev gravid, blott sjutton år, och de fick skriva till kungen för att få gifta sig. De gifte sig 17 oktober 1942 och då såg det ut såhär: 
 
Tyvärr gick min morfar bort för 10 år sen så sen dess har mormor levt själv. Nästa år fyller hon 90 år (!) och jag hoppas att hon får leva lite till så jag får höra mer om hennes liv, denna starka, vackra kvinna. 
 
 
 
 
Translation: I've been wanting to show you this for so long. My grandmothers old servingdress when she worked for a mansion in the late 30s. She must have been so beautiful. It was there she met my grandfather and they fell in love. She got pregnant and she was only seventeen. They wrote to the king and asked for permission to get married. Thay got a yes and got married October 17th, 1942. My grandpa died ten year ago and my grandmother is living by herself. Next year she will be 90 (!) years old and I hope she will live a bit longer so I can hear more about her life, this strong and beautiful woman. 
 

Kommentarer
Postat av: Emma-Klara

Fantastiskt fin serveringsklänning, och va fin du var i den!!
Visst är det underbart när man får lov att sitta tätt intill en äldre, och lyssna på berättelser från förr.

Kram på dig!

Svar: Tack, fina du!! Ja, jag älskar sånt. Tyvärr är min mormor lite fåordig så vissa av dessa grejer har jag fått dra ur henne när jag skrev en uppsats om hennes liv i gymnasiet. Men det är fantastiskt. Och hon är så stark och bra , min mormor. Kram vännen min!
Elsa Maria

2013-09-13 @ 13:04:59
URL: http://theflowershop.se
Postat av: Kajsa

Vad härligt att den finns bevarad och att den har varit din farmors. Vilken dröm. Och ja, vilken vacker farmor du har. Hon är en riktig skönhet på fotot. Hälsa henne det :)

Svar: Det ska jag göra! Det är så himla speciellt när det är något som funnits i släkten. Kram!
Elsa Maria

2013-09-14 @ 09:24:43
Postat av: Lisen

Åh vad fin du är i klänningen!

Svar: Tack fina du! Puss
Elsa Maria

2013-09-16 @ 20:44:10
URL: http://absolutlisen.se
Postat av: Carrå

ALLA mina tavlor hänger snett. :( do er snigg!

Svar: Det gör mina också! Do kan va snigg!
Elsa Maria

2013-09-16 @ 22:04:31
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0