Den allvarsamma leken.

 
 
Har precis läst om en av mina favoritböcker, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. 
 
allvarsam1
 
 
Boken handlar om Arvid och hans kärlek till Lydia. De möts som unga men det blir aldrig dem för att Arvid inte kan försörja sig som journalist och att ingen av dem vill binda sig, då. 
 
 
allvarsam2
 
allvarsam3
 
 
De möts sen flera år senare när de båda är gifta på var sitt håll och de faller in i en passionerad relation som om ingen tid hade gått. De har aldrig släppt taget om varandra. 
 
 
allvarsam4
 
allvarsam5
 
 
Men när deras underbara vår och sommar tar slut blir ingenting som Arvid vill. 
 
 
allvarsam6
 
allvarsam7
 
 
När den kom fick den mycket kritik och även idag pratar man om att den upphöjer otroheten. Samtidigt är det en vacker men tragisk kärlekshistoria. Det är så vackert språk i den och Hjalmar Söderberg har lyckats fånga känslan med sina ord och sitt poetiska skrivande. Har du inte läst den, läs den. Antingen gillar du den eller så gillar du den inte. Vad tycker ni som har läst den?
 
Puss! 
 
 
Translation: A book I have read called Den allvarsamma leken (The serious game) about love and infidelity.
 

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag har bara läst hans bok "Doktor Glas" tidigare som jag gillar, men jag ska definitivt läsa den här boken också för att se hur den är! :)

Svar: Ja gör det! Tycker absolut att den här är bättre än Doktor Glas. Men läs den så får du se vad du tycker :)
Elsa Maria

2014-04-22 @ 18:36:07
URL: http://fannylovisa.webblogg.se
Postat av: Julia

Jag läste faktiskt också om den boken nu under påskhelgen! Söderberg är en av mina favoritförfattare och jag älskar att hans skildringar känns så tidlösa. När det kommer till svenska klassiker är det här en av mina absolut bästa böcker!

Svar: Han är en av mina favoriter också. Håller helt med dig på alla punkter!
Elsa Maria

2014-04-22 @ 20:02:58
URL: http://prick.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0