Utmaning och miljöönskningar!

 

Emma har skrivit en sån himla bra grej om vad hon önskar. En utmaning till oss alla. Klart jag skriver under på det här. Jag vill också miljöönska för en bättre värld! Heja oss!

 

 

 

Såhär skriver Emma på sin blogg:

 

Jag önskar …

1. Att vi röstar i valet 2014 med våra barns framtid i sikte, istället för 10 spänn mer i plånboken nästa månad.

 

2. Att vi börjar äta mer ekologisk mat och tillsammans kan pressa handel (och i sin tur producenterna) att köpa in mer ekologisk mat. Jag utmanar nu mig själv att endast köpa ekologisk mat. Är du med mig?

 

3. Att vegetarisk mat blir norm, inte ett undantag. I alla fall en gång i veckan.

 

4. Att fler handlar vintage eller secondhand, istället för saker som färdats fem varv runt jorden. I alla fall strävar efter det.

 

5. Att vi köper en svenskproducerad pinal (som kostar lite mer, men håller längre), istället för hundra billiga sladdertoppar som går sönder i ett nafs.

 

6. Att vi reser mindre med flyg och mer med tåg. Det är upp-och-nervända världen att det många gånger är billigare att resa med flyg än med tåg.  Vi ska inte sluta resa och upptäcka världen, men vi kanske ska begränsa oss? Stolt vältra oss i längtan efter rue:erna i Paris och stränderna på Franska Rivieran. Komplettera en resa till Honolulu och Maui med ett par somrar i Sverige.

 

7. Att vi inte slänger fullt fungerande saker. Jag kallar inte vårt soprum för “den nattöppna vintagebutiken” av en slump.

 

8. Att vi källsorterar och minskar sopbergen. Det är en sport att källsortera så mycket att soppåsen blir en sladdrig påse utan innehåll. Challenge accepted?

 

9. Att vi tänker med miljöhjärtat i shoppinggallerinan, istället för att maxa kreditkortet, fylla varje hål i hjärtat och planlöst gå runt för att söka saker som vi önskar att vi behövde.

 

10. Att vi kör mindre bil. Istället för att vrålåka onödiga resor, så startar vi bilpooler, åker kollektivt, cyklar och går. Ju fler vi blir, desto mer kan vi pressa politikerna att exempelvis skapa bredare cykelbanor eller sänka biljettpriserna för kollektivtrafiken.

 

11. Att vi skapar våra städer med ett hälsosamt miljöperspektiv i åtanke istället för gasande crusing-bilister med stegrande hästkrafter. Om jag fick bestämma skulle jag gräva ner alla vägar, låta bilisterna åka i tunnlar och där, oppepå jordytan, skulle jag kunna cykla utan att dö, höra fågelsång, se rosenbuskar frodas och titta upp i täta trädkronor utan nagg. Mitt i stan. Och bilisterna skulle ha det så tråkigt i sina tunnlar att de snart skulle joina mig i solskenet.

 

11. Att vi bojkottar hormonbesprutade produkter, som exempelvis vindruvor, som stör vår förmåga att fortplanta oss. För några år sedan var filmen ”Children of Men” en dystopi, nu blir det allt mer troligt att det är vår barnlösa framtid i Hollywood-kostym.

 

12. Att vi istället för att oroa oss för hur mycket fett det är i ett par pommes frites, funderar på vad som händer i kroppen när alla kemikalier rotar runt. Jag skulle vilja starta ett viktväktar-klubb för miljödrömmare (som så klart inte har ett dugg med kroppsvikt att göra). Där kan vi räkna miljöpoäng så det står härliga till, och stå stadigt på jorden medan vi kör det. Tänk så mycket vi kunde åstadkomma om vi lade ner oss lika mycket på drömmen om en hälsosam kropp inuti som utanpå …

13. Att vi håller naturdrömmen vid liv. Drömmen om att plocka blåbär i skogen, ligga där på båten och titta upp i den klara skyn, naken-nattdoppa oss i en frisk sjö (utan skyddsutrustning) och lära våra barn att trä smultron på ett strå utan att dö i cancer i förtid.

 

14. Att vi samarbetar för att göra världen bättre. Kan vi inte predika i EU eller sprätta Ryssland på näsan, så kan vi i allafall påverka vår matvaruhandel att ta in mer miljösmarta alternativ, äta vegetariskt och dra vårt strå till den miljösmarta stacken.

 

Skriver du under mina miljöönskningar? Dela, sprid, gilla, prata om det – uppmana andra att också önska sig en framtid.

 

 

Nu satsar vi, eller hur? 

Tjing! 

 

Translation: Something to think about. For translation, click on the Google translate bar in the menu. 

 


Kommentarer
Postat av: A

Och allt smink och alla hud- och hårprodukter måste också bytas ut till naturliga och ekologiska. Och alla städprodukter! Vilken dröm om alla tänkte miljövänligt, ekologiskt och naturligt!

Svar: Ja visst vore det? Tänk om! Vad enkelt allt hade blivit. Vi får önska och utmana varandra att bli bättre och ta hand om
vår värld!
Elsa Maria

2014-04-16 @ 08:54:04
URL: http://vinglamedvingar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0