Glad midsommar några dagar sent.

 
Glad midsommar i efterskott! 
Jag har varit ute på den östgötska slätten för att fira midsommar och har inte haft tillgång till internet. Men nu så. Nu är jag tillbaka i Stockholm för några dagar. Hoppas ni hade en fin midsommar och firade in sommaren. Det hade i alla fall jag. 
 
För två veckor sen ungefär var jag på en butiksöppning på Hornsgatan för butiken och caféet Voss & Kompani. De vill ta den svenska hantverkstraditionen vidare och där finns alla möjliga fina saker att titta på så som näbbstövlar, tennsmycken och fårfällar. Caféet i anslutning har ett samarbete med Leksands knäckebröd. Där fick jag veta hur man firar midsommar på riktigt och varifrån traditionen härstammar. 
 
 
vosskompani1
 
vosskompani2
Vi blev bjudna på en midsommarlunch med knäckebröd som grund. 
 
vosskompani3
 
vosskompani4
Med mig hade jag Agnes och Caroline.  
 
vosskompani5
Inne i butiken stod dessa björkar och såg ståtliga ut ända upp till taket. Missade dock att ta bilder på själva butiksdelen men mer bilder hittar ni hos Caroline
 
vosskompani6
Jag blev lite bundis med denna lilla tös längst bort i bild. 
 
vosskompani7
Sid Jansson är midsommarexpert och berättade om varifrån traditionen härstammar och varför vi firar den som vi gör just idag. Mycket fascinerande.  
 
vosskompani8
Här har vi skaparen av butiken i egen hög person Tove Voss. Hon berättade om sitt stora intresse till det svenska hantverket och att hon nu ville kombinera detta med mat/fika som är typiskt svenskt. Och vad passar då bäst om inte knäckebröd på menyn? 
 
vosskompani9
Leksands knäckebröd var som sagt på plats och Annika Sund, som är den sjätte eller fjärde (beroende på hur man räknar) generationens knäckebrödsbakare, berättade om företaget och om hur allt började på gården och hur de kommit dit de är idag. De använder bara svenska råvaror och allt görs hos dem på fabriken uppe i Leksand. Hon bjöd även på sitt favoritsnacks som består av knäckebröd doppat i choklad. Såå gott! 
 
 
Det var en sjukt mysig lunch innan jag gjorde min sista tenta för att sedan ta sommarlov. 
 
Tjing!
 
 
 
Translation: Two weeks ago I went to Hornsgatan for an opening of a concept store for swedish crafts and food. We got a swedish midsummer lunch and they talked about the store, the crispbread and about why we celebrate midsummer in Sweden. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0