Fråga 3. Om vintage.

 
 
Fick en fråga från Siri som lyder såhär:
 
Jag vill gärna börja klä mig mer i vintage men ärligt så vågar jag inte. Hur gjorde du när du "övergick" till att bära vintage? Och vilka basplagg tycker du är viktiga för att få till en 30-/40-tals look?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vad kul att du vill börja med det bästa modet! Bara man bestämmer sig för att göra det och är stolt över att man bär de plaggen så blir det snyggt och ingen ifrågasätter (eller folk frågar men det ska de inte bry sig om, var stolt istället!). För mig växte det fram mer och mer. Från början började jag med håret och satte upp pincurls och hade mest kläder från mitt jobb på Noa Noa. Sen började jag köpa fler och fler klänningar som kommer från 40- och 50-talet och när jag väl hade börjat så kunde jag inte sluta utan då rullade det bara på. Sen behöver man ju inte alltid ha bara gamla kläder om man inte vill. Jag tänker att det viktigaste är att man är bekväm med det man har på sig. Jag brukar blanda en hel del. Oftast är det svårt att hitta äldre koftor och blusar och så vidare. Då brukar jag köra på nyproducerat med en vintage-touch. 
 
Basplagg för mig är oftast klänningar. Sen är det bara att fixa håret till det och sätta på sig ett par strumpbyxor. Klart! Accessoarer eller hattar är också en bra basgrej för att se lite mer vintage ut. Kanske en basker eller en söt liten brosch. Sen kan man alltid köra på en nätt blus med ett par vida byxor och en kofta till. Plus kanske en sjal i håret. Men för mig är det framförallt klänningar. 
 
Hoppas du är nöjd med svaret och får mod till att börja med detta fantastiska mode!
 
Tjing!
 
Translation: Got a question about how I started with vintage and what my most important key pieces for a vintage look are. 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny Olofsson - For Old Times' Sake

Att börja med små förändringar och sedan känna sig fram är verkligen ett bra råd! Jag tror att det är så de flesta börjar. För alla som gillar vintage uttrycker det olika, även om det är samma epok, just för att det har så mycket med personligheten att göra.

Svar: Ja men visst är det så. Vi har alla våra olika stilar och sätt att uttrycka oss på. Alla passar inte i 50-talsdrömmar och andra passar kanske inte i A-linjeformade 60-talare. Det beror helt på kropp och person. Don efter person känns som ett bra motto! Och ja, det är skönt att få testa sig fram och se vad man gillar :)
Elsa Maria

Postat av: Johanna i Kulla

Ville bara skriva ett litet hej. Kikar in här lite då och då, och tycker det är himla trevligt! Vad duktig du är och vilken fin blogg du har! Kram från Johanna som gick ITM året innan dig:)

Svar: Men hej! Vad kul att du kikar in och tack så mycket! Jag kommer minsann ihåg dig :). Jag minns att jag kikat in på din blogg några gånger också. Den är jättefin och så mysigt pysslig! Kram!
Elsa Maria

2014-05-08 @ 22:25:19
URL: http://johannaikulla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0