Monthly Makers adventskalender: lakritskola

 
monthlymakerskola
 
Då var det dags för min nästa lucka här i Monthly Makers adventskalender. Och jag har gjort lakritskola. Älskar lakrits och choklad så varför inte göra en kombo liksom? Dock blev inte jag helt nöjd med min sats men de blev i alla fall goda. 
 
monthlykola2
 
Det du behöver:
 
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap 
2 msk kakao
1 påse turkisk peppar
2 tsk smör 
200 g 70% choklad
flingsalt
 
monthlykola3
 
Det en börjar med är att mortla den turkiska pepparn. Dock äger jag ingen mortel så då fick jag ta det näst bästa: hammaren! (jag la godiset i en påse på golvet och hammrade)
 
monthlykola4
 
Blanda sedan ihop grädde, socker, sirap, kakao och turkisk peppar i en gryta. 
 
monthlykola5
 
Koka upp under omrörning. 
 
monthlykola6
 
Låt smeten koka på medelstark värme utan lock tills den klarar ett kulprov (när en kan forma en kula av smeten i kallt vatten). Rör om då och då i processen.
 
Det var här jag misslyckades. Jag kokade för kort tid och trodde att smeten var helt klar, men icke. 
 
monthlykola7
 
När smeten är klar är det dags att lägga i två smörklickar.
 
monthlykola8
 
Häll smeten i en form, ca 20x25 cm, som är klädd i bakplåtspapper. Eller gör som jag. Ta tre stycken som var ca 10x20 cm. Ställ sedan kolan kallt för att svalna. 
 
monthlykola9
 
Värm chokladen i ett vattenbad och låt den svalna i rumstemperatur. 
 
monthlykola10
 
När smeten är stel är det bara att ta ur den ur formen och dela den i önskad storlek. Doppa sedan kolabitarna i chokladen och lägg dem på ett bakplåtspapper eller ett galler och strö på lite flingsalt innan chokladen stelnar. 
 
monthlykola11
 
Förutom att jag tror att jag kokade min kola för kort tid så blev chokladen nästa misslyckande. Eftersom kolan smälte ut så fort jag doppade den i chokladen (för varm choklad, glöm ej att låta svalna) så försökte jag att bara lägga den uppepå. 
 
monthlykola12
 
Först blev det snyggt men när allt stelnat hade kolan runnit ut och chokladen var stel och konstigt formad. Jag har gjort snyggare kolor i mina dar. Men huvudsaken tycker jag är att de är goda. 
 
monthlykola16
 
Och minsann var de det. Himmelskt med den blandningen. Och det bästa med saker en kan äta är ju faktiskt att det inte behöver se så himla snyggt ut. Så nu måste ni alla prova på detta recept! Lova!
 
 
 
 
Har du helt missat vad detta är? Och får du inte nog av kreativitet och skapande? Som slutspurt på ett inspirerande år presenterar vi Monthly Makers adventskalender 2015, med ett unikt DIY-projekt per dag från första advent och fram till jul! Skapa med oss under hela december! 


Har du provat att följa någon av våra instruktioner, eller har du ett eget DIY-projekt, recept eller kul tips du vill dela med dig av? Kommentera med en länk eller maila [email protected] - vi lyfter några favoriter på Facebooksidan och i våra bloggar!

Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier och följ oss på Facebook för att hänga med i lucköppningen!

Imorgon är det Anna Marías tur att öppna en ny lucka. Och om du missade förra bidraget skapade Jessica broscher formade som horn. 

 
Tjing och lycklig bakning!
 
 
 
Translation: A Christmas DIY to make liquorice toffee with Monthly Makers Christmas calendar.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh, så gott! Är verkligen ledsen över att lakrits innehåller gluten för jag älskar ju det! <33

2015-12-18 @ 07:36:21
URL: http://atilio.metromode.se
Postat av: Anna María

Lakrits och choklad är min absoluta toppkombo!

2015-12-18 @ 11:15:57
URL: http://annamarialarsson.se/blogg
Postat av: Alicia

Åh! Jag tycker verkligen inte om lakrits, men himla pepp blev jag på att baka! Så härliga stämningsfulla bilder! Ska se om jag inte kan göra en kaffekola istället :)

2015-12-18 @ 12:41:26
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Mikaela

Vilken spännande kombination med lakrits, blev jättesugen på att testa!

2015-12-18 @ 15:48:10
URL: http://bympv.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åhh den här brukar vi göra också! SÅ himla gott!

2015-12-18 @ 18:09:08
URL: http://jessicaandersdotter.se/blogg
Postat av: Annica

Verkar ju helt makalöst gott! Jag älskar både lakrits och choklad så jag måste nu näasta pröva det här receptet! :D

2015-12-18 @ 19:04:21
URL: http://inspirami.Blogg.se
Postat av: Maja

Lakritschoklad är ju bland det bästa som finns, sparar detta recept. :-)

2015-12-27 @ 15:48:07
URL: http://yttersttrivsamt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0