Håristoria – 10 år av hår!

 
Jag blev innan jul utmanad av Jessica att visa tio år av hår. Jag kan säga att det tog sin lilla tid att jobba igenom mappar och åter mappar av foton från 2004 och framåt. (Ursäktar att bilderna blev lite olika storlek men orkade inte fixa om mer eftersom det redan tagit så lång tid). Äntligen är jag klar och jag hoppas det var värt väntan. Här kommer min håristoria:
 
 
 
2004/2005 
  
 
Jag förändrades nog ganska mycket under just de här åren. Jag började gymnasiet och fick tandställning. Jag permanentade mitt hår och ville gärna tova det så att det blev större. 
 
 
2006
 
 
Jag färgade mitt hår lite mörkare och hade långt. Sen blev det klippt med lugg och allt. Älskade den frisyren som ni kommer märka eftersom jag återkommer till den en hel del under årens lopp. 
 
 
2007
 
 
Jag tog studenten och fyllde 19 och sparade mitt hår så långt jag kunde. Samtidigt försökte jag få det lockigt och stort vilket verkade vara stört omöjligt. 
 
 
2008
 
 
Färgade håret en hel del och kom på hur jag skulle få det extra lockigt. Det var långt ner till midjan ungefär innan jag bestämde mig för att kapa av det till axeln. Sparade sen ut luggen lite men behöll det korta. 
 
 
2009
 
 
Klippte tillbaka min sneda lugg och hade lite "hockey-frisyr". Älskade mitt hår just då. Det blev lockigt som jag ville ha det och jag kunde lätt få det längre med hjälp av hårförlängningar som jag satte dit med clips. 
 
 
2010
 
 
Jag blev trött på luggen och ville helt enkelt ha något nytt. Jag bytte bena och sparade ut lugg och hår i övrigt. Lite av ett statement att "här ska göras nytt" i både livet och i håret. 
 
 
2011
 
 
Jag permanentade håret igen men tyckte nog att det blev för frissigt. Hade min standardfrisyr med två hårnålar bakom öronen och nästan mittbena. Vid jul hade mina egna lockar kommit fram och det var precis så jag ville ha det. 
 
 
2012
 
 
Detta var året då jag ville ha något nytt. Igen. Efter att ha brutit armen försökte jag i samband med min nya blogg (denna blogg!) fixa lite mer vintagefrisyrer. Jag gick till min nuvarande frisör, Sarah Wing, för första gången och började leka med pincurls. 
 
 
2013
 
 
Jag fortsatte att utforska pincurlsens och vintagefrisyrernas värld. Jag var hooked och jag älskade det. Provade allt från 20-tal till 50-tal. Pincurls och foamrollers. Lite eller mycket pincurls och ett och annat hårnät smög sig in. 
 
 
2014
 
 
Under 2014 lekte jag ännu mer och exprimenterade med olika hårstilar. 40-tal och mycket basker. Lite 20- och 30-tals waves. Hattar och kepsar var stora favoriter att ha på huvudet. Håret blev långt och slitet (klippte det inte på kanske ett halvår) och jag bestämde för att klippa kort. I alla fall kortare än tidigare. Det blev någon slags 30-tals frisyr och jag tyckte om det. 
 
 
2015 
 
 
Så var vi framme vid detta år. Jag har haft lite av en hårkris som jag berättat om. Det blev en hel del knut uppe på huvudet och basker nästan hela vintern och jag har försökt att få inspiration. Till slut bestämde jag mig för att klippa kort och så blev det. Nu slutar mitt hår vid hakan och jag älskar det. Kan göra allt från en 20-tals frisyr med fingerwaves till en enkel 60-tals bob med oregelbundna lockar och basker på sned. Och det känns som om håret är friskt. Sen får vi se om jag inte får nya idéer snart. 
 
 
Det var min håristoria det. Vore kul att se er också! Skriv, visa och berätta! 
 
Tjing!
 
 
 
 
Translation: 10 years of hair.

Kommentarer
Postat av: Sandra Lundin

Alltså såå roligt att få se! Så annorlunda du såg ut för bara några år sedan :)

Jag gjorde en variant av det här inlägget för ett halvår sen och om du vill kika finns det här:
http://atilio.blogg.se/2014/august/10-ar-i-frisyrernas-land.html

:)

Svar: Kul att kika på!! Det är så himla roligt att se hur andra sett ut förut. Fantastiskt! <3
Elsa Maria

2015-02-03 @ 13:31:45
URL: http://atilio.blogg.se/
Postat av: Elin

Åh, du är så fin! Kommer ihåg att jag klippte snelugg 2006 efter att jag sett dig i skolan. Tyckte du var coolast i världen! Kram

Svar: Men åh! Gulle dig!!! Haha. Vad fint att du säger det. Blir så rörd!! Puss <3
Elsa Maria

2015-02-03 @ 18:07:01
URL: http://emliarnia.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vad roligt! Många fina frippor här!

Svar: Tackar :). Detsamma får jag säga! <3
Elsa Maria

2015-02-04 @ 18:09:04
URL: http://www.silversaga.se
Postat av: Mathilda

Tjo!
Just nu hår jag mot utmaningen att låta min lugg växa ut och bli jämnlång med resten av håret och har smått panik! Vad ska man göra av den när den är så pass kort att den inte går att ha åt sida men för lång för att ha den dom vanlig lugg? Har du några bra tips att drlta med dig av?

Ha det fint!// Mathilda

Svar: Hm? Vad svårt. Det var längesen jag hade just den typen av lugg. Brukade noga sätta upp det med hårnål eller hårspänne. Och när den blir något längre kan man göra lite av en 60-talsfrisyr med lugg över hela pannan som man fäster med ett spänne. Om du kan göra en liten pincurl av den skulle ju det vara fint! Antingen att ha pincurlen som den är eller släppa ut den så det blir en lock av luggen. Några idéer i alla fall. Hoppas jag kunde hjälpa något! <3
Elsa Maria

2015-02-05 @ 19:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0