Gudrun ❤︎ mönster

För det första vill jag bara säga TACK för alla kommentarer och tankar angående mitt förra inlägg. Det betyder så himla mycket! Och det känns så skönt att äntligen veta varför jag är som jag är. Jag ser bara positivt på min diagnos. 
 
Nu till något helt annat. Jag var för några veckor sen och träffade Gudrun Sjödén i samband med att hon släppte sin nya bok Mina mönster. Det var så inspirerande att jag ville skriva en liten artikel om det. Och ni, mina läsare, får den här. Enda stället som den släpps på. Hoppas ni gillar det!
 
 
 

Gudrun Sjödén släpper boken Mina mönster

 

I dagarna släpper Gudrun Sjödén boken Mina mönster. Jag har träffat henne för att prata om just det: mönster!

 

gudrun3

 

Gudrun Sjödén har inspirerat många genom åren och fortsätter att göra det än idag. Nu i dagarna släpper hon boken Mina mönster där vi får följa hennes resa. Allt började med en hobby: akvarell. Konstfack och diverse jobb på andra designerföretag ledde till att hon tillslut bestämde sig för att skapa något eget för att få ut sitt koncept på marknaden. Gudrun använder både sin matematiska hjärnhalva och den kreativa. Det är det som är hemligheten bakom hennes framgång, menar hon. Gudrun har alltid haft ett särskilt förhållande till sina kunder och har fått enorm respons även utanför Sveriges gränser. Folk från hela världen kommer fram till henne på gator och tunnelbanor för att säga: ”Titta vad jag har på mig!”.

 

gudrun1

Gudrun tillsammans med Ing-Marie, en av hennes modeller. 

 

I boken Mina mönster får Gudrun samla ihop allt som gjorts och få det dokumenterat. Inspirationen får hon från sina resor, naturen och mötet med människor. Även från leverantörer som visar vad som är möjligt och omöjligt att göra. Favoritplatsen är Indien där hon inspireras av deras färgstarka kläder. Att märket Gudrun Sjödén lyckats så bra tror Gudrun beror på trofastheten. Att de hållit fast vid samma koncept under alla år.

– Trofastheten till grundidén har gjort att vi lyckats!

 

gudrun2

Ing-Marie, Gudrun och Leone, en till av modellerna som bloggar på Minnenas Journal. 

  

Hennes hem är hennes egen värld och experimentverkstad. Där provar hon inredningsidéer och färger. Först skapar hon kläderna som sedan blir till heminredning.

– Vissa tror att det blir för mycket att ha samma mönster på både kläder och inredning men textiler köper vi inte så ofta.

 

Hemma hos Gudrun är det mycket färg. Hon målar på väggar och möbler och testar sig fram. Vi väntar spänt på att se vad hon bjuder på i framtiden.  

 

gudrun4

Jag och Gudrun. Så inspirerande!

 

 

Gudruns 7 tips på hur du inreder med mönster:

1. Måla detaljer på väggarna. Det är kul att göra det och det är något stabilt som håller.

2. Variera textiler. Det är lätt att byta ut!

3. Sätt upp tapetvåder med mönster på väggarna!

4. Eller varför inte sätta upp mönstrade tygvåder på väggen?

5. Gör tavlor av mönstrade tyger.

6. Sätt upp akvareller med häftstift och skapa en inspirationsvägg.

7. Låt det inte bli för stelt. Det ska vara lite slarvigt!

 
 
Det var allt för idag! Och glöm inte att kika in temat för månadens Monthly Makers hos Alicia!
 
Tjing!
 
 
 
Translation: I met Gudrun Sjödén for an interview about her new book, My patterns.
 

Kommentarer
Postat av: Wilda

Vilken fin intervju! Åh Gudrun är så inspirerande! Verkligen fint, Elsa. Och blir så glad av ditt leende! Sprudlande.

2016-05-19 @ 19:49:37
URL: http://reaktionista.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0